Síň slávy

Ohlédnutí za minulými ročníky

Vítězové Mastercard Obchodník roku 2020

Absolutní vítěz

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Absolutním vítězem osmnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2020 se staly lékárny Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ho vynášejí na celkové první místo.

Mastercard Obchodní roku 2020 – Cena veřejnosti

V kategorii Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 90 257 hlasy. Na druhém místě byla společnost Kaufland, která získala 48 529 hlasů, a na třetím místě Albert s 29 844 hlasy. Vítěze kategorie určilo veřejné hlasování, které probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 19. října 2020 do 17. ledna 2021. Celkem hlasovalo 114 080 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů.

Vítězové sortimentních kategorií

Mastercard obchodník roku s potravinami

Cenu získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality.
Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.

Mastercard obchodník rokus drogerií a parfumerií

Vítězem kategorie se stala dm drogerie markt. Zákazníci prodejny deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je dm drogerie markt, stejně jako loni, lídrem kategorie.
Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.

Mastercard obchodník roku s oděvy

Vítězem kategorie se stala společnost Zara, a to především díky nejlepším výsledkům z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků. Zákazníci Zara deklarují zároveň poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii.
Na druhém místě je loňský vítěz kategorie Pepco a na třetím H&M.

Mastercard obchodník roku s obuví

Ocenění získala společnost Deichmann. Její zákazníci deklarují vysokou míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 46 %.
Druhé místo obsadil Baťa a třetí CCC.

Mastercard obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

Vítězem kategorie je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 55 %.
Druhé místo obsadil loňský vítěz Sportisimo a třetí místo Nike.

Mastercard obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

Vítězem kategorie se stala společnost OBI, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci OBI zároveň deklarují vysokou míru loajality.
Na druhém místě se umístil Hornbach a na třetím Zoohit.cz.

Mastercard obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

V kategorii zvítězila IKEA Česká republika, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím je Möbelix.

Mastercard obchodník roku s elektrem a elektronikou

Vítězem kategorie se stala společnost Alza.cz. Zákazníci Alza.cz deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 45 %.
Druhý se umístil Datart a třetí CZC.cz.

Mastercard Čerpací stanice s prodejnou

Vítězem kategorie se stala Benzina ORLEN, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů. Zákazníci Benzina ORLEN deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
Na druhém místě skončil Shell a na třetím je Tank ONO.

Mastercard obchodník roku s knihami

Ocenění získala společnost Knihy Dobrovský, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci knihkupectví Knihy Dobrovský deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii.
Na druhém místě se umístil Luxor a na třetím Megaknihy.cz.

Mastercard obchodník roku s hračkami

V kategorii zvítězila společnost Dráčik, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci obchodů Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii.
Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.

Mastercard Lékárna roku

Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku. Vítězem se stala především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci lékáren Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii.
Druhé místo obsadila lékárna Benu a třetí Pilulka.cz.

Mastercard E-shop roku

Titul Mastercard E-shop roku získal Lidl shop.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stal především z hlediska souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl shop.cz doporučit, stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Zákazníci Lidl shop.cz deklarují také vysokou míru loajality.
Na druhém místě se v kategorii umístila Alza.cz a na třetím místě Zalando.cz.

Zvláštní ocenění

Skokan roku

Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Společnost CCC se oproti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunula o celkem 24 příček, ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Mastercard Obchodník roku s obuví, se posouvá o tři příčky a dostává se do TOP 3 nejlepších obchodníků v kategorii. Největší posun zaznamenala společnost CCC v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o celých 11 bodů. Zlepšení je ale viditelné i v parametrech zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.

Cena odborné poroty

Princip výběru vítěze kategorie Inovace roku – nová realita obchodu je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhly individuální nominace ze strany členů expertního týmu. Na základě hlasování členů expertního týmu byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů.
O vítězství kategorie Mastercard Inovace roku – nová realita obchodu se utkali ve veřejné prezentaci finalisté kategorie – skupina COOP, Rohlík.cz a se společným projektem Kaufland a Košík.cz. Vítězem kategorie se stala skupina COOP, která získala nejvíce hlasů od účastníků konference Retail Summit.

Cena SOCR ČR

Kategorie SOCR ČR Zodpovědný obchodník oceňuje v rámci soutěže Mastercard Obchodník roku ty obchodníky, kteří se dívají kolem sebe a dělají věci nad rámec standardů. U vítěze kategorie, společnosti Kaufland, ocenila hodnotitelská komise především komplexní přístup k oblasti udržitelnosti a společenské odpovědnosti, zarámovaný konkrétní a měřitelnou firemní strategií.

Tiskové zprávy

Skupina COOP zvítězila v kategorii Inovace roku – nová realita obchodu ocenění Mastercard Obchodník roku; Vítězem kategorie SOCR ČR Zodpovědný obchodník se stala společnost Kaufland

2021-09-22

Síť lékáren Dr.Max se stala absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

2020-02-17

Zákazníci vyberou Obchodníka roku

2020-10-19
Rádi zodpovíme jakékoli vaše dotazy k soutěži Mastercard Obchodník roku 2024.
Lucie Pavlů
Lucie Pavlů